"För ett nytt ledarskap för Sverige!"

Rickard Nordin

Ensamstående pappa och klimat- och energipolitisk talesperson i riksdagen (C) med intresse för e-sport. Streamar på Twitch och driver personvalskampanj i Gbg.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| Val| Riksdagen| Arbetslöshet| jobb| Riksdag| Energi| Bostäder| Media| Personval| Klimat| Stadsmiljö| Kollektivtrafik| Biljettsystem| Västtrafik| Skatt| Barn| Cyklism| Träd| e-sport| solel| förnybar energi| Infrastruktur

29

jan

Trängselskatt inte hela lösningen

fredagen den 29 januari 2010

Nu är vi nära. Trängselskatterna är klubbade även i kommunfullmäktige. Jag har tidigare rapproterat om det här på bloggen.

Vi måste komma ihåg att trängselskatt inte är någon universallösning som klarar av alla Göteborgs problem på en gång. Visserligen blir miljö och trafik bättre, men det blir inte tillräckligt bra. Det är långt innan Västlänken är på plats och saker flyter smidigt.
Vi måste också tänka på hur vi bygger i Göteborg. Det är bättre att bygga på höjden än på bredden ur kollektivtrafiksynpunkt. Det är dessutom mer energieffektivt och ger staden en möjlighet att växa utan att ge sig på de gröna lungor vi har. Det är också dags att se över hur sopsorteringen ser ut, hur Ryaverken eldas och ta krafttag med cyklism.
Det är dags att göra en riktigt rejäl översyn av trafiksystemet i Göteborg. Som inflyttad för ett par år sedan är jag fortfarande glad om jag hittar hem till mig själv de få gånger jag kommer i bil. Som cyklist blir jag ofta förvirrad och måste ha kartor om jag ska till en plats jag aldrig varit på, skyltningen är katastrofal, liksom snöröjningen oftast är under all kritik. I år har det varit lite bättre, åtminstone initialt.
Tänk vad skönt för oss cyklister om vi kunde få ett bevakat cykelgarage i anslutning till Centralstationen, det skulle jag lätt betala en slant för i ”parkeringsavgift”. Antalet cykelställ med tak är också alldeles för litet, ingen är direkt sugen på att sätta sig på en blöt sadel och ta sig hem, även om det inte regnar (för det vet vi alla att det alldeles för ofta gör i Göteborg) just nu.
Trängselskatten är inte allt. Vi behöver ett värderingsskifte i Göteborg. Vi behöver ett ledarskap som inte ser bilen i sig som ond utan inser att i vissa fall behövs bilen, men däremellan ska inte bilen behövas eftersom vi har ett kollektivtrafiksystem och ett närtrafiksystem (cyklism, gångtrafik) som fungerar. Det ledarskapet har vi inte idag. Det ledarskapet är jag beredd att ge om vi får ett Maktskifte i Göteborg 2010.
Internet:
GP, GP, GT, Piteåtidningen, SR, SR, SR, Tashmira
DN, BT, GT, HN, GT, SR, GP, GP, GP, GP, Aftonbladet

0