"Din gröna liberal från Göteborg"

Rickard Nordin

Riksdagsledamot och Ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Ledamot av kollektivtrafiknämnden som tycker att det är alldeles för lite grönt och frihet i Västsverige.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| jobb| Val| Arbetslöshet| Riksdagen| Media| Bostäder| Kollektivtrafik| Stadsmiljö| e-sport| Infrastruktur| Träd| Riksdag| Järnväg| Arbetsförmedlingen| byråkrati| USA| Barn| Cyklism| Personval| Biljettsystem| Energi| Västtrafik

27

feb

Lätt att skrika – svårt att vara konstruktiv…

lördagen den 27 februari 2010

Har på mitt inlägg igår, när jag frågar hur Theo och Vägvalet ska finansiera infrastrukturen fått en lång spännande debatt i kommentatorsfältet.

Jag har fortfarande inte hört något alternativ till trängselskatten annat än att man ska ta fram sådana. Jag tycker det är spännande med ett parti som går till val på att man ska ha alternativ, men att komma med sådana verkar inte så intressant. Jag förstår att man inte vill säga sig höja kommunalskatten. Det skulle ju slå mot alla göteborgare och dessutom inte inbringa något från alla de som pendlar in i Göteborg och är i allra högsta grad delaktiga i trängseln, den dåliga luften och slitaget på infrastrukturen.
I kommentarsfältet på GP vill Theo också få det till att det är göteborgare som får betala all trängselskatt. Har du tänkt på inpendlingen? Var får du ”Nu ska Göteborg betala 50% av kostnaderna för Halland och Västra Götaland.” ifrån? Visa gärna på fakta.
Jag tycker också att debatten kring miljön försvinner. Jag ser gärna andra kreativa förslag på hur luftföroreningarna ska minskas. Hur löser Vägvalet det? Vi överskrider idag värdena alltför ofta, vilket drabbar alla som vistas i staden och leder till för tidig död för många. Ska vi ha en innerstad utan boende?
En poäng har Vägvalet. Det har gått snabbt. För snabbt kan man tycka. Jag hade gärna sett att det varit ett val innan beslutet, så att beslutet blir legitimt genom en valdebatt. Men infrastrukturpropositionen kommer redan i vår. Där läggs planerna för ett decennium framöver. Är vi inte med då kommer vi inte få en ny chans på länge.
Jag håller fast vid att jag tycker att Vägvalet ska visa på andra alternativ. Att vara emot är lätt, att prestera och presentera är svårare. Vill ni skrota Västlänken? I så fall hoppas jag ni inser vilka problem arbetsmarknadsregionen Göteborg står inför. För att inte tala om hur trångt det kommer vara på spåren. Västsverige växer och utan mer järnväg kommer mer biltrafik och då blir det ännu mer trängsel. Hur löser vi det?
GP1, GP2, GP3, GT

17

Visa/dölj kommentarer (17)

26

feb

Vad kommer hjulet kosta?

fredagen den 26 februari 2010

Nu är det klart. Hjulet ska på plats och det ska skottas fram. Man undrar för hur mycket pengar då? Liseberg har nämligen köpt hjulet, inte leasat det i två år som tidigare sagt, för man fick inte det hjulet man planerat.

Lisebergs VD vill inte heller tala om hur mycket det kostar. Varför inte då? Är han rädd för reaktionerna? det blir kommuninvånarna som ska betala och som det är nu så finns det ju partier som verkar tycka att de ska få höjd skatt redan för att slippa trängselskatten (eller har åtminstone inget annat förslag). Ska vi finansiera ett parierhjul nu också? Det blir inte billigt och drabbar de med lägst inkomster. Tragiskt.
Min FP-kollega Pär kommenterar också samt GT:s kulturblogg.

6

Visa/dölj kommentarer (6)

25

feb

Hur ska infrastrukturen finansieras Theo?

torsdagen den 25 februari 2010

Nu har partiet mot trängselskatten i Göteborg bildats, eller det är iaf väldigt nära.

Förutom kritiken mot enfrågepartier som sådana skulle jag gärna vilja veta hur Theo Papaioannou tänker sig en finansiering av infrastrukturen. De har talat om höjd kommunalskatt. Snacka om att slå mot dem som har minst inkomster. 25 öre ger 225 miljoner om jag inte minns fel. En snabb beräkning ger att det krävs en höjning på 60-65öre som är bestående i samma 25 år som trängselskatten skulle gälla.
Det skulle också betyda att inga i kranskommunerna skulle betala, eftersom Göteborg inte kan tvinga dem att höja skatten. Utländska bilar skulle inte heller behöva betala (vilket de kommer behöva med lagändringarna som är på G).
Höjda kommunalskatter slår mot alla, särskilt de som har minst inkomster och redan ligger på marginalen. Det må vara dyrt att ha bil, men de som har råd med bil har det i vilket fall som helst bättre ställt än de som inte har råd och det är de som drabbas om det nya partiet får som de vill.
Jag frågar därför Theo Papaioannou och hans parti Vägvalet – hur vill ni finansiera infrastrukturpaketet utan att det slår mot de som har minst?
Se även:
GP1, GP2, GT, SR1, SR2, AT

47

Visa/dölj kommentarer (47)

25

feb

Fler jobb är möjligt!

torsdagen den 25 februari 2010

Det skrivs om ungdomsarbetslöshet i media idag. Problemet är större än så. Reglerna på dagens arbetsmarknad stänger ute grupper. Ungdomar, nya svenskar och kvinnor i viss mån har problem att komma in och när de väl kommer in är de först ut i kylan när det börjar gå lite dåligt.

Det finns lösningar, men det vill varken Vänsterkartellen eller Moderaterna lyssna på.
Det handlar helt enkelt om att det idag är en för stor ekonomisk risk att anställa ungdomar. När ett företag anställer en ny person väger man fördelar och nackdelar mot varandra.
På plus-sidan om man anställer en ung finns bland annat:
  • Lägre arbetsgivaravgift
  • Något lägre lön
  • Färre förutfattade meningar
På minussidan finns bland annat:
  • Ingen erfarenhet
  • Kräver resurser att internutbilda
  • Osäkerhet på funktion i grupp
  • Ingen vetskap om prestationsnivå
Det finns fler faktorer på varje sidan, men i grund och botten handlar det om att öka plusen och minska minusen eller åtminstone göra det ena.
Men det finns lösningar:
  • Genom en utbildning bättre kopplad till näringsliv minskas osäkerheten och erfarenheterna ökas.
  • Genom en flexiblare arbetslagstiftning med högre skydd utanför och lägre innanför minskas risken med att anställa en ung utan erfarenhet och skyddet för den enskilda ökar.
  • Med lägre ingångslöner och snabbare löneökningar minskas den ekonomiska risken, och den ekonomiska belöningen för den enskilde ökar vid ett bra jobb.
Det är faktiskt inte svårare än såhär!
Se även:

1

Visa/dölj kommentar (1)

23

feb

Bojkotta tigerräkor – top 4

tisdagen den 23 februari 2010

Nås idag av nyheten att importerade råa tigerräkor bär på ett virus som får kräftpesten att likna en nysning jämfört med orkan. Så illa kanske det inte är, men visst var det en kul liknelse?

Hur som helst hänger viruset med och om det kommer ut i vattendrag riskerar det att slå hårt mot skaldjur och med lite otur kan det rasera hela näringskedjor (eftersom många andra arter äter skaldjur) och stanna kvar i decennier. Nu är ju grejjen det att tigerräkor inte är något kanonlivsmedel till att börja med utan medför en hel del stora problem vid odling.
Läser också en artikel i Expressen om hur miljövänner hemma kopplar bort hänsynen på semestern, intressant!
Viruset kanske som bäst kan kvala in på en fjärdeplats över problemen som finns.
1) Vid odling skövlas mangroveträsk. Enligt thailändska Styrelsen för ekonomisk och social utveckling har 260 000 hektar av Thailands totalt 390 000 hektar mangroveskog redan förstörts för att ge plats åt räkodlingar. Lågt räknat motsvarar varje 16000 hektar försvunnen mangroveskog ekonomiska förluster på 200 miljoner dollar för landet. Skövlingen gör att det naturliga försvaret mot tsunamis försvinner, vilket drabbade Thailand extra hårt 2004 när ”Tsunamin” välde in.
2) Hela 24 procent av odlingarna överges efter bara två till fyra år eftersom vattnet då är så förgiftat att det inte längre går att odla något. Jordar försaltas och blir obrukbara. Knappast något kretsloppsjordbruk där inte…
3) Utfiskning. För att kunna odla tigerräkor fångas räkyngel in med finmaskiga nät. Samtidigt får man med alla andra yngel som bara slängs bort och dör. De lokala fiskebestånden av annan fisk minskar drastiskt och den fiskande lokalbefolkningen får allt svårare att försörja sig och skaffa mat.
4) Det där viruset som KAN hamna i svenska vattendrag. Det har inte gjort det än, men visst, kommer det ut är det ingen hit. Men det problemet bleknar i jämförelse med ovanstående problem…
På nätet:
DN, SvD, SVT, GP, GT, HD, UNT, Norran, SMP,
Dagens tips på annat ämne blir att läsa om hur (S) svänger i frågan om avdrag för hushållsnära tjänster. Vore trevligt att utöka det hela till att gälla allt inom hemmet om du frågar mig.
Läs Magnus , Gustav och Per.

1

Visa/dölj kommentar (1)

20

feb

SAS till salu?!

lördagen den 20 februari 2010

Får via Gustav Andersson veta att regeringen nu har börjat undersöka en försäljning av SAS. Bra initiativ! De andra skandinaviska länderna verkar också vara intresserade av att göra sig av med sina innehav. Jag vet inte om vi är beroende av dem, rimligtvis borde vi kanske kunna sälja av vår del iaf, men det där finns säkert reglerat någonstans.

Staten ska inte äga bolag som SAS. De befinner sig på en helt konkurrensutsatt marknad och fyller knappast något samhällspolitiskt eller ekonomiskt syfte idag. Det är bara dumt att gambla med skattebetalarnas pengar och dessutom subventionera en verksamhet som inte är speciellt miljövänlig. Jag tycker regeringen gör helt rätt.
Jag hoppas nu att inte Norge sätter stopp för det hela. De ställer skumma krav på vad som ska hända med personal och värdet i bolaget. För min del är det viktigaste att vi får ett rimligt pris på vad SAS är värt. I dagsläget går det ju inte som MP vill att sälja hur som helst. Det måste ju faktiskt finnas en köpare också.
Andra som skriver:
DI, SVT, VK, Corren, YA, KVP, NK, TV4, Albin Ring Broman, Anna König Jerlmyr

0


18

feb

Påminner om integritet, miljöbilar och samåkning

torsdagen den 18 februari 2010

Jag vill återigen poängtera att det är viktigt med integriteten i trängselskattsdebatten. Jag har tidigare diskuterat problemen som ett helt automatiskt system kan ge upphov till om det genomförs så som det fortfarande diskuteras. Det måste finnas möjlighet att betala kontakt för att undvika elektronisk spårning och skydda den personliga sfären.

Sen kan jag inte riktigt förstå prissättningen nu. 8-13-18kr, hade det inte varit mycket snyggare med 10-15-20 och sedan undantas miljöbilarna? Självklart ska den nationella miljöbilsnormen gälla, den som ger upphov till skattebefrielse i 5 år från fordonsskatten. När den normen skärps med tiden, skärps också kraven för att få passera fritt.
Jag tycker också att Göteborg bör jobba mycket mer på att använda busskörfälten mer effektivt. I USA brukar det finnas samåkningskörfält där man får åka om man exempelvis är mer än 3 i bilen. Varför testar vi inte detta mer i Göteborg. Låt dem åka i busskörfältet. I många busskörfält går det 1 buss i minuten ungefär. Det finnas alltså gott om plats för ytterligare något fordon.
Det finns fortfarande tid för förändring, låt oss använda den för att få ett så bra förslag som möjligt!
GP, GP2, SR, GT

7

Visa/dölj kommentarer (7)

18

feb

EU, Palestina och en gnutta vapen

torsdagen den 18 februari 2010

På SvD:s ledarsida diskuteras idag utrikespolitik. För en person som mig som älskar diskussionerna kring handel, bistånd och en rättvisare värld är det mumma när utrikespolitik faktiskt kommer upp, vilket sker alldeles för sällan. Utrikespolitik är ingen valvinnare – tyvärr.

De rödgröna klagar på att Sverige inte är tillräckligt aktiva i utrikespolitiken och ibland kan jag faktiskt tänka mig att ge dem rätt, men det betyder inte att allt var bättre på Palmes tid. Jag håller med Röda Berget om att det är läge att göra nya krafttag med Palestinafrågan. Men jag tror det är EU som ska vara förhandlingspart. EU är inte insyltat på samma sätt som USA och FN (som ju faktiskt varit med och skapat konflikten). Jag själv tror på en tvåstatslösning där båda parter får delar av Jerusalem alternativt att det blir en gemensam stad. Israel/Palestina har sån enorm turistpotenial om de bara kan sluta slåss, det skulle alla tjäna på!
Jag inte uppfattningen att det var en klargörande debatt. Möjligtvis klarnade oklarheterna. Hur vill den rödgröna röran göra med Afghanistan? Är det (V) som ska dra upp riktlinjerna i utrikespolitiken? Det var min gamla kurskamrat Hans Linde som styrde debatten från oppositionssidan.
Jag är inget fan av NATO. Jag tycker vi ska agera på FN-mandat inget annat. Att Bildt är NATO-vän är ju knappast någon hemlighet. Jag vill gärna ha ett neutralt Sverige, vilket tyvärr också innebär en del vapenproduktion och export (men det är en lååång annan diskussion). Hur (V) och (MP) klarar neutraliteten utan vapenproduktion vore intressant att höra, var ska vi då få prylar att försvara oss med ifrån? Om svaret blir att vi inte ska ha ett försvar alls, så kan man undra vilken utopi de lever i, för även om det vore drömmen, måste vi ändå leva i verkligheten.
DN, SvD
Mr Opinion
För övrigt har Alliansens Ungdomsförbund och Ungdom mot Rasism en bra debattartikel om att utestängningar av politiska ungdomsförbund på skolor bara gynnar extrempartierna. Läs också Magnus blogg, MUF Linköping, Gulan Avci

2

Visa/dölj kommentarer (2)

17

feb

Författningsdomstol – Ja tack

onsdagen den 17 februari 2010

Det är ju faktiskt knäppt. Riksdagen kan idag fatta lagar som strider mot grundlagen. Inte för att jag vill kräva av riksdagsledamöter att de ska kunna alla tolkningar, krumbukter och förarbeten som grundlagen kan ha utan att det inte finns någon som granskar de nya lagarna och sätter stopp om det inte är OK. Visserligen är ”uppenbarhetsrekvisitet” på väg bort. Det betyder att en lag uppenbart måste bryta mot grundlagen för att den ska vara ogiltig. Så har vi det idag.

En författningsdomstol skulle bevaka den enskilda människans rätt mot staten, så att inte staten sätter sig på de rättigheter vi faktiskt har som medborgare. Det är också en skydd för minoriteten mot majoritetens förtryck. För det är ju faktiskt det som demokrati är, majoriteten får bestämma över minoriteten. Med en författningsdoms säkras en trygghet att de styrande inte kan göra som de vill.
Andreas har längre resonemang och även Attila tycker till.

1

Visa/dölj kommentar (1)

15

feb

Lagligt, men inte färdigtänkt

måndagen den 15 februari 2010

Precis som Svensson påpekar är det ju självklart att trängselskatten är laglig. Vi har inget folkomröstningskrav, även om det skulle vara trevligt med en folkomrösning i frågan. Vi är dock rörande eniga om att Göteborgarna antagligen skulle rösta Ja, det är inpendlarna som är mer skeptiska.


Det finns dock saker som inte är färdigtänkta i förslaget till trängselskatt. Vi ska komma ihåg att taxorna inte är spikade förrän fullmäktige tagit den 11 mars, enligt vad jag har förstått.

Jag håller med Theo Papaioannou i GP när han säger att miljöbilar bör undantas från trängselskatten. Det kommer jag jobba för att fullmäktige beslutar. Likaså är det självklart att en genompassage inom exempelvis 30 minuter bara ska resultera i en avgift. Jag tycker också att det är solklart att avgiften ska variera över dygnet, det handlar ju trots allt om en trängselskatt som ska ha en trafikstyrande verkan. Om trafik kan omfördelas för mindre trängsel, ger det inte bara bättre luft utan stora samhällsekonomiska vinster med minskade köer.

I Stockholm var det tydligt att motståndet var stort innan införande och efter dog det totalt och vändes i nöjdhet. Nöjdast var de som betalade mest. Jag är övertygad att samma sak kommer ske i Göteborg.

Svensson vill ha ett slopat reseavdrag. Jag vill ha ett som baseras på avstånd. På så sätt blir avdraget färdsättsneutralt och kommer då gynna de mest miljövänliga sätten att färdas på. Samma sak bör ske vid reseersättningar. Det ska vara lönsamt att vara miljövän!

0