"För ett nytt ledarskap för Sverige!"

Rickard Nordin

Ensamstående pappa och klimat- och energipolitisk talesperson i riksdagen (C) med intresse för e-sport. Streamar på Twitch och driver personvalskampanj i Gbg.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| Val| Riksdagen| Arbetslöshet| jobb| Riksdag| Energi| Bostäder| Media| Personval| Klimat| Stadsmiljö| Kollektivtrafik| Biljettsystem| Västtrafik| Skatt| Barn| Cyklism| Träd| e-sport| solel| förnybar energi| Infrastruktur

06

okt

Minns någon RUT-debatten?

torsdagen den 6 oktober 2011

Restaurang och tåg i kombination

Är det någon som kommer ihåg hur debatten gick innan RUT-avdraget skulle genomföras?
– Det blir inga nya jobb
– Det kostar staten si och så många miljarder
– Det blir pigtjänster åt överklassen


Det har visat sig att det blev tusentals nya jobb och många som gick från otryggt svart till vitt arbete. Företagen har poppat upp som svampar ur jorden. Många anställda och företagarna är kvinnor och nya svenskar. det har dessutom visat sig ge ett plus i statskassan och det är barnfamiljer och äldre som utnyttjar avdraget mest. Succé helt enkelt.


Nu upprepas kritiken mot den sänkta restaurangmomsen. I en debattartikel i GP 1okt skrev 2 socialdemokrater om hur de hellre skulle vilja satsa på tågtrafiken. Det hela motiveras med att det inte blir några nya jobb och att man kan göra massor av tågsatsningar för pengarna. Idag svarar jag och Ola Johansson i GP.  Det intressanta är att de i valet var för sänkningen, som egentligen är helt logisk.


Varför ska det vara dyrare skattemässigt att äta på restaurangen än att ta med maten och sätta sig på parkbänken utanför? Restaurangägarna säger själv att de gärna skulle anställa någon mer, oftast ung, eller förbättra råvarorna med mer ekologiskt och närodlat. Det är i mina öron väl spenderade pengar. Man borde snarare utöka än begränsa sänkningen av momsen på tjänster. Det går dessutom hand i hand med en önskan om att människor ska konsumera tjänster snarare än prylar. 


Men tillbaka då till vad S-ledamöterna vill satsa på – tågtrafiken. Att Trafikverket i sin framställan till regeringen sa att de behövde 5 miljarder för 2012-13 för att göra allt de ville och kunde hinna med och sedan fick just den summan verkar de ha glömt bort. Det byggs otroligt mycket just nu och det är svårt att hitta både arbetare och kontraktörer – därför pressas priserna mycket uppåt. Fråga bara Mölndals kommun som hade beräknat med 7 miljoner för en spåvagnsvändslinga men fick lägsta anbud på 17… Västnytt rapporterar dessutom om bristen på arbetskraft i den spårbundna byggsektorn.


Så Varför, Monica Green och Gunilla Carlsson, har ni ändrat er? Vad är problemet med åtgärder som skapar jobb och utveckling på både kort och lång sikt? Med fler i arbete ökar skatteintäkterna så vi kan förbättra välfärden och samtidigt göra fler satsningar på järnvägar och pendeltåg!

0