"Din gröna liberal från Göteborg"

Rickard Nordin

Riksdagsledamot och Ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Ledamot av kollektivtrafiknämnden som tycker att det är alldeles för lite grönt och frihet i Västsverige.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| jobb| Val| Arbetslöshet| Riksdagen| Media| Bostäder| Kollektivtrafik| Stadsmiljö| e-sport| Infrastruktur| Träd| Riksdag| Järnväg| Arbetsförmedlingen| byråkrati| USA| Barn| Cyklism| Personval| Biljettsystem| Energi| Västtrafik

29

aug

Hellre järnväg till Borås än tunnelbana till Nacka!

onsdagen den 29 augusti 2012

sj3000-450Idag släpptes den första nyheten kring höstens budget. Regeringen satsar ytterligare 55 miljarder på infrastruktur. I det ligger en permanent höjning av underhållet, vilket jag som van tågresenär uppskattar. Jag gillar att komma i tid… Men med i paketet finns också satsningar på nya stambanor, de byggs med höghastighetsstandard. Stockholm-Linköping och Göteborg-Borås är det som prioriteras först.

Det är så härligt att se att vårt arbete i regeringen har gett resultat. Moderaterna ville ha tunnelbana til Nacka, men vi föredrar satsningar på statlig infrastruktur istället för kommunal. Då är tåg till Borås en av huvudprioriteringarna och det har vi nu lyckats få igenom. Det känns kanon och jag skrev nyligen en debattartikel med precis samma innehåll.

Visserligen börjar man inte bygga förrän 2020, men det finns åtminstone i planen. Då kan man fundera på att förskottera (d.v.s. låna i förväg) och börja bygga ännu tidigare om man vill.

Järnvägssträckan Stockholm-Arlanda-Uppsala har varit byggd sen länge. Den tar ca 40 minuter att resa och är 7 mils bilväg. Den något kortare resan mellan Göteborg och Borås har inte ens stopp via Landvetter och tar ändå 1h. Det känns skönt att en del folk i Stockholn nu fattat att Göteborg-Borås är Sveriges tredje största pendlingsområde och att kollektivtrafikandelen idag bara är runt 10%.

Skönt att regeringen landat i att det är bättre att bygga järnväg till Borås än tunnelbana till Nacka!

GP, SVD, DN, GP, GP, Trafikbloggen GP

Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

3

Visa/dölj kommentarer (3)