"Din gröna liberal från Göteborg"

Rickard Nordin

Riksdagsledamot och Ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Ledamot av kollektivtrafiknämnden som tycker att det är alldeles för lite grönt och frihet i Västsverige.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| jobb| Val| Arbetslöshet| Riksdagen| Media| Bostäder| Kollektivtrafik| Stadsmiljö| e-sport| Infrastruktur| Träd| Riksdag| Järnväg| Arbetsförmedlingen| byråkrati| USA| Barn| Cyklism| Personval| Biljettsystem| Energi| Västtrafik

03

okt

Därför slapp Malmö trängselskatt

onsdagen den 3 oktober 2012

Citytunneln_9_492x300GT har idag en utmärkt ledarsida. De beskriver varför Malmö faktiskt slapp trängselskatt i samband med byggandet av deras Citytunnel.

Det hela är egentligen ganska enkelt. För stora infrastrukturprojekt som Västlänken och Citytunneln har staten krävt medfinansiering. Man kan som princip tycka att det är staten som borde ha stått för hela kakan, men det är en annan diskussion. Nu är verkligheten sådan att den som vill ha får vara med och pröjsa. Då får man ta ställning till det eller vara utan.

I Malmö valde man att sälja sitt energibolag. 4 miljarder rätt in i kassan som kommunen sedan kunde satsa på medfinansiering. Samma sätt hade enkelt kunnat tillämpas i Göteborg. Staden äger lite över 100 olika bolag som tillsammans värderas till över 60 miljarder och omsätter en tiondel av det varje år. Runt 10 miljarder hade inte varit omöjligt att få ihop.

Bolagen är givetvis en bra intäkt för staden. Men om man som jag resonerar som så att infrasturkturen som ska byggas medför också många goda egenskaper för staden och är bra ekonomiskt, så kanske det rent av är så att den satsningen skulle vara mer värd än pengarna som bolagen drar in varje år. Men det är klart, då får inte politiker äta  flådiga julbord eller leka företagsledare

Vänstergänget som styr kommunen (S,V,MP) brukar hävda att det är bra med de kommunala bolagen för det är en fin intäkt till staden och en bra reserv att ha rent ekonomiskt. Men om man inte använder reserven vid ett tillfälle som detta, när ska det då ske?

Jag är fortfarande för trängsleskatten och i dagsläget är det liggande system eller inget alls. Centerpartiet har varit med och sytt ihop det hela. Men det hade kunnat se totalt annorlunda ut om de rödgröna i Göteborg vågat frigöra pengar genom bolagsförsäljningar. Då kanske vi hade kunnat skippa betalstationen på Älvsborgsbron och kunnat göra en tätare city-ring som är än mer fokuserad på trängsel än dagens lösning. Det hade både varit effektivare och bättre för göteborgarna. Men nu sitter vi där vi sitter – Sossarna med vill leka företagsledare och då blir det göteborgarna som får betala en högre trängsleskatt.

Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

3

Visa/dölj kommentarer (3)