"Din gröna liberal från Göteborg"

Rickard Nordin

Riksdagsledamot och Ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Ledamot av kollektivtrafiknämnden som tycker att det är alldeles för lite grönt och frihet i Västsverige.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| jobb| Val| Arbetslöshet| Riksdagen| Media| Bostäder| Kollektivtrafik| Stadsmiljö| e-sport| Infrastruktur| Träd| Riksdag| Järnväg| Arbetsförmedlingen| byråkrati| USA| Barn| Cyklism| Personval| Biljettsystem| Energi| Västtrafik

25

feb

Dags för nya tag i Västtrafik!

måndagen den 25 februari 2013

v_sttrafikbildIdag skriver jag på GP:s debattsida om att det är dags att införa ett nytt biljettsystem inom kollektivtrafiken i Västra Götaland. Det nuvarande systemet hos Västtrafik fungerar för de som reser ofta, men är en katastrof för de som reser sällan. Ingen vet vad det kostar och det är lätt att råka betala för mycket.

Jag argumenterar för att ett system som utgår från individen och dennes färdväg är betydligt bättre, både enklare och rättvisare än ett system som utgår från kommungränser och fasta, stela strukturer.

”Systemet vi förespråkar är enkelt. I stället för ett system med fasta zoner på en karta skapar du din personliga zon utifrån din egen resa. Du checkar in med din mobil eller ditt kort, antingen på din hållplats med en tagg, eller när du kliver på fordonet du ska färdas med. Detta behöver endast göras en gång per dag, på din första hållplats och du reser sedan inom ett visst antal kilometers radie utifrån din starthållplats beroende på vad du betalat för. Inom denna radie reser du fritt hela dagen och behöver inte bry dig om att checka ut. Att utöka sin radie är enkelt och görs via en kontoladdning på ditt kort/mobil.

Systemet med personliga zoner underlättar arbetspendlingen och utgör ett mer rättvist system än det nuvarande. Detta blir kanske mest påtagligt för de resor som sker över kommungränserna. Att resa sju km från Göteborgs C till Mölndal C kostar i dag 895 kr/månad, vilket knappast är rimligt jämfört med de 505 kr/månad det kostar om resan sker inom Göteborg, oavsett längd. Flera andra platser i regionen där pendelstråk och kommungränser korsar varandra har samma problem.”
Den som vill veta mer gör bäst i att läsa hela artikeln.

På GP:s debattsida lämnas en del kommentarer, som jag tänkte att jag skulle försöka bemöta lite här också.

1) Det är tjänstemännen som arbetat fram ett antal olika förslag och visat på för och nackdelar. Det är inget vi politiker suttit på kammaren och gjort. Detta är det system som fått bäst alla bedömningar av både experter, men även branchfolk. Det, tillsammans med många andra tilltalande aspekter gör att jag vill lyfta fram detta.

2) Det är ett STORT problem att folk som inte har registrerade mobiler inte kan betala på vagnen. Men det beror på att teleoperatörerna slutar erbjuda betalning av sms-biljetter via faktura eller kontantkort. Alltså inget Västtrafik (och definitivt inte kollektivtrafiknämnden) kan lastas för. Men det är klart att jag skulle vilja ha en förändring på den punkten.

3) Enhetstaxan är enkel, men inte rättvis. Den som pendlar inom Gbg (eller kortare sträckor iaf) skulle få betala runt 800-900kr/månad, en höjning med 30-40%. Jag tycker det är rimligt att det kostar lite mer att åka långt än att åka kort. Det tycker även västtrafiks kunder i den stora kundundersökningen som gjorts. Där kommer enhetstaxan i princip sist (8/9) i rankingen av olika system.

4) Dagens system med in- och utcheckning är ju fint i teorin, men fungerar ju inte i praktiken då det är otroligt lätt att glömma stämpla ut. Sådant gör sig bäst i slutna system som Stockholms tunnelbana.

Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

3

Visa/dölj kommentarer (3)