"Din gröna liberal från Göteborg"

Rickard Nordin

Riksdagsledamot och Ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Ledamot av kollektivtrafiknämnden som tycker att det är alldeles för lite grönt och frihet i Västsverige.

Göteborg| Centerpartiet| Miljö| jobb| Val| Arbetslöshet| Riksdagen| Media| Bostäder| Kollektivtrafik| Stadsmiljö| e-sport| Infrastruktur| Träd| Riksdag| Järnväg| Arbetsförmedlingen| byråkrati| USA| Barn| Cyklism| Personval| Biljettsystem| Energi| Västtrafik

15

aug

Tre nya punkter för bättre cyklism i Göteborg

fredagen den 15 augusti 2014

Idag har Centerpartiet cykelkampanj i Göteborg. Jag har tidigare skrivit om cyklism i Göteborg. Bland annat 10 punkter för en bättre cyklism. Jag har också lovat bloggaren Cykelpendlare att jag ska återkomma i ämnet. Ett löfte är ett löfte och här kommer därför lite fler tankar än det jag tidigare levererat till den bloggen.

Förstå måste jag ju säga att det är väldigt glädjande att regeringen snappat upp frågan om cykelstambanor längs de nya järnvägsspår som kommer byggas. Det kan bli en riktig jackpot för cyklismen  samtidigt som det kostar minimal med tanke på att vägarna ändå hade behövt byggas.

Men åter till Göteborg. Målet är för mig en stad där trafikslagen inte konkurrerar med varandra utan kan samverka med så små slitningar som möjligt. Det är knappast känslan idag när man läser insändarna i tidningen eller ställer sig i olika korsningar runt om i stan. Frustrationen är tydlig och cykeln står i centrum. Bilister är arga för att cyklister cyklar hur som helst och fotgängare är arga för att cyklister inte tar hänsyn och cyklister är arga på på båda grupperna för att de inte fattar att cykeln är ett fortskaffningsmedel för många inte bara en fritidssysselsättning. I grunden handlar det ju om att förstå att det är olika trafikslag med olika behov. Då kan man inte klumpa ihop dem.

På sätt och vis är det ju tragisk att Trafikkontoret behöver ge sig ut på cykelturer för att få veta hur det är att cykla i Göteborg. Gör de motsvarande turer med bil, kollektivtrafik och till fots undrar man ju, eller är det kunskap som redan finns? Och i så fall, varför rekryterar man inte kunskap kring cyklism?

Jag tror också att vi behöver låta cyklisterna vara med och bestämma mer. Vi i Centerpartiet pratar om Närodlad politik – att beslut ska fattas så nära de som berörs som möjligt. Oavsett hur bra de 50 personerna på Trafikkontoret är så kommer cyklisterna ha bättre kunskap om problem och möjligheter i staden.

todo__bike-styr-stall__nn--ad-full

 

Min första punkt är:

Jag skulle vilja avsätta en miljon om året – en cykelmiljon – som är specialdestinerad till cyklisternas önskemål. 

Cykelmiljonen skulle användas till enkelt avhjälpta problem och åtgärder. Jag själv har ett typexempel på min väg in mot stan. Jag bor på ett berg och har en fin backe upp mot min lägenhet. Mitt i backen finns ett rödljus som jag behöver stanna och trycka på en knapp för att få grönt. Bilarna har dock nästan alltid grönt i min färdriktning. Det betyder att nerför måste jag stanna och tappar all fart och uppför när jag redan kämpar behöver jag stanna och ta ny fart. Helt hopplöst. Hade bara trafikljuset för mig som cyklist varit kopplat till bilarnas hade jag undvikit 9 av 10 onödiga stopp. Ett typiskt enkelt avhjälpt problem som kostar minimalt men gör stor skillnad för cykelmiljön. Och jag vet att situationen är likadan på många andra håll. Våga lämna makten till cyklisterna för åtgärdsförslagen – den som nyttjar systemet vet också dess brister bäst!

Min andra punkt är: 

Cyklismen måste behandlas rättvist ur transport och budgetsynpunkt

Cyklingen utgör 6% av resorna idag – det vill vi ska öka. Då krävs också att man ekonomiskt satsa på cyklismen. Cykelbanornas standard måste motsvara den som bilister får. Cyklar är ju dessutom sällan utrustade med stötdämpare och annat. Det måste också bli ett slut med slumpvisa parkeringar och containrar på cykelbanorna. Inställningen måste vara att det som gäller för bilvägar med bra underhåll, bra skyltning, inga onödiga hinder osv måste också gälla cykelbanor. Alltför ofta lagas inte cykelbanorna efter olika arbeten förrän veckor eller månader senare.

Min tredje punkt är: 

Cykeln måste integreras i kollektivtrafiken. Västtrafiks periodkort är redan införlivat med Styr&Ställ-systemet (de blå lånecyklarna). Men nästa steg är att låta cyklar få följa med på bussar och spårvagnar i mån av plats. Självklart bör rullstolar och barnvagnar ha förtur, men alltför ofta gapar de platserna tomma. Jag har varit med om att få punktering i andra änden av stan och tvingas gå hem, eftersom man som regel blir nekad att åka vagn/buss. Kan man ta cykeln till jobbet på morgonen, men åka vagn hem om det hällregnar skulle betydligt fler se cykeln som en möjlighet.

 

PS. Jag hade velat ha en bild på det stora hål i cykelbanan jag hade på min cykelväg mot Centrum under flera månader, men hittar inte kortet i telefonen. Lånar en bild från kommunens hemsida istället…

 

Det här är tre punkter som jag skulle vilja jobba med under nästa mandatperiod. Det vore fantastiskt om vi äntligen kunde få till ett maktskifte där Centerpartiet i Göteborg, likt Stockholmscentern får chansen att jobba med miljö och cykelfrågor!

 

EDIT: ”Jonny” uppmärksammade mig på att det redan går att använda sitt Västtrafikkort för lånecyklarna i Styr&Ställ. Det hade jag missat. Tack för informationen och då är ett första bra steg mot att införliva cykeln i kollektivtrafiken taget. Finns dock ett par till att jobba med ;-) Jag uppdaterar därför blogginlägget.

Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

4

Visa/dölj kommentarer (4)